Week 2 - Reisverslag uit Tatura, Australië van Iris Visscher - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Tatura, Australië van Iris Visscher - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

16 September 2017 | Australië, Tatura

Deze week begon het pas echt! Naast het project Profitable Pear ben ik deze week begonnen met een kleiner project over bestuiving. Dit is na aanleiding van de slechte fruit vorming van vorig jaar. Voordat er fruit gaat groeien aan de bomen, moeten de bloemen worden bestoven/bevrucht. Je hebt twee soorten bestuiving: zelfbestuiving en kruisbestuiving, deze laatste is van toepassing op peren. Kruisbestuiving kan op verschillende manieren zoals door de wind of door insecten. In het geval van perenbomen zijn bijen essentieel voor de bestuiving van de bomen. Bijen brengen stuifmeel van bloem naar bloem en op deze manier wordt de bloem bevrucht (https://www.youtube.com/watch?v=MuQ4cOxgcR0). Als de bloem niet bevrucht wordt, ontstaat er geen fruit. De vraag is dus: hoe kan het dat er vorig jaar een slechte fruit vorming was? Er kunnen twee oorzaken zijn, de eerste optie: slechte weersomstandigheden. Een koud en nat voorjaar zorgt ervoor dat bijen minder actief zijn en er dus automatisch minder bestuiving plaats vindt. Of komt het omdat de rassen in de boomgaard niet ‘compatible’ zijn? De letterlijke vertaling is ‘verenigbaar’, hiermee bedoelen we dat sommige rassen niet in staat zijn om met elkaar te kruisen. Hierin spelen weersomstandigheden geen rol. Om te testen of de rassen ‘compatible’ zijn verzamelen we stuifmeel en voeren we hand-bestuivingen uit. Op deze manier weten we zeker dat de bloem is bevrucht en komen we er dus achter of de rassen in de boomgaard verenigbaar zijn of niet. Uiteindelijk wijst dit ons op de oorzaak van de slechte fruit vorming vorig jaar.

Naast stage is het vooral nog steeds koud! Het schijnt volgende week beter te worden, maarja dat zeiden ze vorige week ook al :P We zullen het zien! Na mijn ‘rijlessen’ in het weekend ben ik zelf naar het werk gereden deze week. Nadat ik de eerste week heb ervaren hoe links rijden gaat, voelt het niet meer raar. Ook al blijft het soms raar als je stil staat bij een kruispunt, kruispunten zijn niet zoals in NL. Voor rechtdoor moet je ook een soort slinger maken, wat tot verwarring leidt als je stilstaat... Vrijdag is er nog een stagiaire gekomen, hij komt uit Italië en gaat de komende 5 maanden onderzoek doen naar perziken. Vandaag, zaterdag, schijnt de zon en als deze dan schijnt is het ook meteen lekker warm  Naast paardrijden staan er geen schokkende dingen op de agenda voor het weekend, tot volgende week!

• 16 September 2017 - 11:27

Marjolein:

Interessant verhaal en leuk project! Ben benieuwd naar de uitkomsten!
    Wat leuk dat je gaat paardrijden!

Geniet lekker van je weekend (L)

• 16 September 2017 - 11:33

Papa En Mama:

Wat leuk dat het project daadwerkelijk begint en dat het zo interessant is. We zijn erg benieuwd naar het resultaat van de bestuiving. Groetjes en succes van ons.

• 16 September 2017 - 13:52

Lucie:

Gezellig dat er nog iemand bij is.
    Waar ga je rijden? Leuke paarden?
    Groet uit een heel nat Westdorp. X

• 16 September 2017 - 15:29

Gerda :

Wel grappig dat er nog iemand stage loopt . Is die net zo oud als jou ? Het weer u's hier ook niets aan hoor regen regen en nog eens regen . En ook niet warm lange broeken en truien aan . Nog veel plezier daar . Ook al gefietst ? Gr A en G

• 16 September 2017 - 20:05

Jenneke:

Uit je schrijven op te merken begin je al aardig je draai te vinden, top!
    Groet'n vanuut Wapse

• 17 September 2017 - 13:07

Iris Visscher:

Het plan was om hier een buitenrit te maken. Er was al twee jaar niet op de paarden gereden, het zadel moest nodig worden afgestoft en hoofdstel ontbrak :P We hebben uiteindelijk gereden van de buurman naar huis. Misschien is een andere vorm van sport veiliger :)