Stage ontwikkelingen - Reisverslag uit Tatura, Australië van Iris Visscher - WaarBenJij.nu Stage ontwikkelingen - Reisverslag uit Tatura, Australië van Iris Visscher - WaarBenJij.nu

Stage ontwikkelingen

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

16 November 2017 | Australië, Tatura

Hoi,

Omdat het momenteel zo hard REGENT kan ik niet naar buiten (planning: kleur metingen van fruit), dus een update wat betreft stage. 3 van de 4 projecten die ik hier uitvoer focussen op kleur ontwikkeling van peren gedurende het seizoen. Kleur is een moeilijk begrip. In ons dagelijks leven worden we blootgesteld aan een oneindige reeks van kleuren. Maar wat is nu eigenlijk echt rood? Kleur is iets subjectiefs, hierop kun je als onderzoeker geen conclusies baseren. Wat jij fel rood vindt, vind ik waarschijnlijk niet. Dit maakt communicatie lastig. Daarom is er een apparaat (spectrofotometer) ontwikkeld die kleur in drie verschillende getallen (1: rood – groen, 2: geel – blauw, 3: licht – donker) uitdrukt. Dit is over de hele wereld hetzelfde en dit maakt communicatie zonder verkeerde interpraties mogelijk. Wekelijkse meet ik de kleur van het fruit om zo een goed beeld te krijgen van de kleur ontwikkeling in de nieuw veredelde rassen.

Belangrijke vraag: hoe ontstaat de rode kleur in peren eigenlijk? Want niet elke peer is rood. In Nederland heb ik nog nooit een rode peer in de schappen zien liggen. Rode kleur wordt genetisch bepaald, daarnaast speelt licht (milieu omstandigheden) een belangrijke rol. Wat gebeurt er als je een peer afschermt van licht? Blijft deze dan groen? Kan de rode kleur verdwijnen? Wat is de verhouding genetisch en milieu omstandigheden? Eén van de drie project focust op dit aspect. Bij elke resultaat wat je verzameld, komen 10 nieuwe vragen naar boven :) . Dit maakt onderzoek leuk, maar oneindig...

Het bestuivingsexperiment (waarover eerder verteld) heb ik afgelopen week afgerond. Er zijn leuke (niet verwachte) resultaten uitgekomen, maar er is nog zoveel meer te onderzoeken. Wat de resultaten precies zijn, kan ik helaas niet met jullie delen. Nu weten jullie een beetje waar ik doordeweeks mee bezig ben. Hopelijk wordt het nu snel droog en kan ik aan het werk. Tot later :)

  • 16 November 2017 - 07:50

    Jenneke:

    Hey Iris,
    Wat een leuk en enthousiast verhaal over je stage! Heel veel succes en als je volgend jaar weer thuis bent gaan we nog eens kijken als we beide fel rood , ook fel rood vinden:)

    groet'n uut wapse

  • 16 November 2017 - 22:26

    Papa En Mama:

    Hallo meisje,
    dit is helemaal jouw ding he?! Ik denk inderdaad dat het zo is, er komt aan onderzoek nooit een einde. Veel succes verder en hopen op nog meer verrassende resultaten.
    Dikke kus van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Hoi, Welkom bij mijn online reisdagboek! Nog even en dan is het zover, dan begint mijn reis naar Australië! Spannend? Jazeker! Op 31 augustus aanstaande vlieg naar Melbourne. Op deze manier wil ik jullie allemaal op de hoogte houden mijn avonturen! :)

Actief sinds 14 Aug. 2017
Verslag gelezen: 480
Totaal aantal bezoekers 7376

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2017 - 24 Februari 2018

Stage Australië

Landen bezocht: